henrihyll

Få har lika stor kunskap och erfarenhet av utvecklingsfrågor inom bygglogistik som Henrik Hyll. Vi träffade honom på NCC Building i Malmö, där han delade med sig av sina tankar kring byggbranschens utveckling och den potential han ser i ett logistiksystem som Myloc Construction.

Henrik Hyll är utbildad civilingenjör inom Väg och Vatten på LTH och inledde sin karriär på NCC direkt efter sin examen 1997. Genom ett rotationsprogram, likt dagens trainee, fick han möjlighet att prova på att arbeta inom flera områden och ta sig an olika roller på företaget. Under sina första två år jobbade han som IT-administratör med ansvar för datasamordning. Därefter fick han bland annat komma ut som arbetsledare på en byggarbetsplats, och jobba som inköpare med kalkylering och kostnadsförslag.

De senaste tio åren har han specialiserat sig och arbetat med det inom byggbranschen som ligger honom varmast om hjärtat – utvecklingsfrågor inom bygglogistik. Genom att jobba med olika projekt och studera hur världen och branschen är uppbyggd har Henrik kunnat identifiera vilka behov som finns. I byggprojekt är det många olika aktiviteter som ska genomföras på byggarbetsplatsen, ofta parallellt och av olika aktörer.

För att kunna effektivisera arbetet krävs ett system som hjälper oss att styra bygglogistiken, materialhanteringen och leveranserna, säger Henrik.

Henrik började aktivt söka efter lösningar, och genom ett branschnätverk kom han i kontakt med Olivetree som presenterade ett system som han såg stor potential i. Ett samarbete inleddes där Olivetrees erfarenhet av supply chain management och logistik och Henriks expertis inom bygg resulterade i utvecklingen av Myloc Construction – ett logistiksystem specialanpassat för byggprojekt.

 

Logistikplanering i Myloc Construction

Myloc Construction skapar förutsättningar för att på en helt ny nivå kunna samarbeta, planera och kontrollera de olika aktiviteterna i byggprojekt. Användarna kan enkelt planera för ”just-in-time”-leveranser, det vill säga att materialet levereras lagom till att det ska användas, och genom tydlig märkning kan leverantören även se exakt var på byggarbetsplatsen varje leveransdel ska. NCC har hittills använt Myloc i 46 olika projekt, och framför allt i innerstadsprojekt där logistikplanering nästintill kommit att bli en överlevnadsfaktor.

I jämförelse med andra branscher har digitaliseringen av byggindustrin bara börjat, och Henrik hoppas på en större öppenhet för nya innovativa lösningar i byggprojekten.

kan man få fler företag att börja dela digital information över organisationsgränserna kommer också fler byggprojekt kunna genomföras mer effektivt.

Vi tackar Henrik Hyll för en trevlig och inspirerande pratstund och önskar honom lycka till i pågående och framtida projekt! Avslutningsvis vill Henrik dela med sig av sina tre bästa tips för bättre bygglogistik:

1. Dela upp materialleveranser i tydligt uppmärkta leveransdelar, med samma slutdestination på byggarbetsplatsen.
2. Lagra så lite material som möjligt på byggarbetsplatsen.
3. Se till att hålla transportvägarna fria under byggprojektets gång.

Facebooktwitterlinkedinmail

Kontakta oss

 

 

 

 

Fyll i dina uppgifter, så hör vi av oss inom kort!

Telnr: 040-630 46 43