Umeå Kommun upphandlar hjälpmedelssystem från Myloc Logistics

Umeå kommun upphandlar hjälpmedelssystem från Myloc Logistics.

Umeå Kommun har valt Myloc Logistics hjälpmedelssystem


Mylocs hjälpmedelslösning har vunnit upphandlingen med Vård och Omsorg Umeå Kommun och går in som system- och driftsleverantör för hjälpmedelsverksamheten under våren 2025.

 

UPPHANDLINGENS KRAV

Vård och Omsorg Umeå Kommun behövde ett system för hantering av de hjälpmedel som ägs av kommunen, med funktioner för inköp samt de tjänster som beställs och utförs internt inom verksamheten. En viktig målsättning för det nya hjälpmedelssystemet är att skapa förutsättningar för att som utgångspunkt alltid använda redan inköpta hjälpmedel från kommunens existerande lager innan nybeställningar görs.

Det ställer i sin tur krav på att systemet ger verksamheten kontroll och översikt över alla hjälpmedel som finns i kommunens ägo. Att göra det tydligt vilka hjälpmedel som används, vilka som är tillgängliga för beställning, och varje produkts status inför eventuell återanvändning eller kassering.

 

UPPDRAGET FÖR MYLOC

Umeå Kommun eftersökte specifikt en molntjänst som kan stödja deras förskrivare med att i första hand kunna beställa produkter och tjänster internt, som samtidigt ger god spårbarhet och möjlighet att mätbart kunna kvalitetssäkra hjälpmedelshanteringen. Det rimmade väldigt väl med Myloc Logistics övergripande strategier och särskilt systemets funktioner kring återbruk och cirkularitet. Dessutom är just spårbarheten, i enlighet med kraven från MDR, och att bistå med verksamhetsutvecklande analysunderlag två av grundpelarna för Mylocs hjälpmedelslösning.

Eftersom Myloc Logistics använder komponenthantering för att behandla alla typer av inventarier kan systemet täcka dessa krav och samtidigt hjälpa verksamheten att få koll på inte bara hjälpmedlen utan även alla tillbehör, monterade eller på lager. Hanteringen och samordningen av olika lagerplatser i Myloc Logistics hjälpmedelssytem blev ytterligare ett starkt argument för lösningen då det ger verksamhetens medarbetare möjlighet att enkelt söka efter produkter från kommunens totala lagersaldo.

 

VÅR LÖSNING

Myloc kommer som del av upphandlingen att leverera logistikplattformen Myloc Logistics och vår webbportal för hjälpmedelsförskrivning, Förskrivarportalen. Lösningen innefattar också appversionen av systemet, Myloc GO, för snabb rapportering av uppdrag och information direkt i mobilen, samt rapportverktyget Myloc Intelligence för uppföljning och statistik. 

“Vi är väldigt glada att Umeå Kommun har valt oss som ny samarbetspartner. De senaste åren har vi arbetat hårt för att utveckla Myloc Logistics hjälpmedelssystem till en tjänst som möter hjälpmedelsverksamheternas förändrade behov, och vi ser fram emot att hjälpa ännu en kommun att ta nästa steg mot mer effektiv och digitaliserad vård.”

Hälsar Lars Eiring, Affärsområdeschef för Myloc Logistics.

 

Här kan du läsa mer om Myloc Logistics och vår tjänst för hjälpmedelsverksamheter. 

 

Myloc logistics förskrvarportal kommuner förskrivare hjälpmedel logistik

 

 

Facebooklinkedinmail