Kundcase – en virtuell butik. Företag som vänder sig till både konsument- och företagskunder med sina produkter kan finna detaljhandel som oerhört komplicerat. I många branscher har butikens konfiguration blivit mer enhetlig, men med olika priser och olika betalningsvillkor. Ett färgproducerande företag kom till oss på Olivetree Solutions med detta problem. ERP och kassasystem var konfigurerat att hantera konsumenter och ingenting annat. Nya butiker för professionella kunder var för dyrt att införa, men förblev en vital verksamhet om det var möjligt att ta med detta i de befintliga butikerna.

En virtuell butik för företagskunder

En ytterligare utmaning var att återförsäljarna var självständiga franchise och resultatenheter i sig. Vi kunde utnyttja befintlig försäljnings-, order- och lagersystem och leverera en lösning som minimerade programvaruinvesteringar. Lösningen blev att skapa en virtuell butik för företagskunder med virtualiserad ordermottagning och lagerkontroll. Den professionella kunden köper från leverantören på överenskomna villkor. Betalningarna hanteras direkt mellan leverantör och kund och butiken får en ersättning för administration och lagring.

Detta var ett exempel på ett område våra lösningar kan effektivisera inom. Vill du veta mer om våra lösningar inom supply chain och logistik? Kontakta oss på info@myloc.se

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail