Konfektyrföretaget Cloetta ville effektivisera kommunikationen med sina leverantörer och anlitade Olivetrees Supply Chain-konsulter som implementerade tredjepartsportalen 3PP. Vi ställde några frågor till Metta Lundquist, lösningsarkitekt för ERP och kringsystem på Cloetta, om hur samarbetet och verksamheten utvecklats från begynnelsen 2008 fram till idag, tio år senare.
 
metta cloeta
 

1. Hejsan Metta. Du kan väl börja med att berätta lite om Cloetta och er verksamhet?

– Cloetta bildades redan 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i Norden samt Holland. Bland våra varumärken hittar man till exempel Karamellkungen, Cloetta, Malaco och Läkerol. Vi har produktion vid åtta fabriker i fem länder och sammantaget säljs våra produkter i över 50 länder.
 

2.Vill du berätta om bakgrunden till samarbetet mellan Cloetta och Olivetree?

– 2008 beslutade Cloetta att man skulle ha samma produktionsplaneringssystem för samtliga fabriker och marknadsbolag över hela Europa. När det implementerats ville man även hitta en lösning för leverantörer av de produkter som Cloetta själva inte producerar. Vi sökte då ett kompletterande system där man kunde dra nytta av samma upplägg som man har mot det interna systemet. Jag känner Olivetrees grundare Lars Eiring och Nils Lundberg från studietiden och visste att de jobbade med Supply Chain-lösningar med Comactivitys plattform där man har möjlighet att ha system ovanpå varandra. Det passade utmärkt för Cloettas ändamål och vi initierade ett samarbete där vi implementerade Olivetrees tredjepartsportal 3PP.
 

3. Hur arbetar ni rent praktiskt med Olivetrees 3PP-lösning?

– 3PP möjliggör att Cloetta kan samverka och kommunicera med alla leverantörer i ett och samma system. För varje marknad finns en inköpsansvarig som veckovis lägger upp en plan. Det går till så att 3PP hämtar upp artikeldata med information om lagerstatus, antal order och behovet hos marknaden. Utifrån den informationen skapas en plan som man tittar igenom, gör justeringar i och sedan frisläpper en slutgiltig version i 3PP som då blir synlig för leverantörerna när de loggar in. Leverantörerna får då bekräfta beställningarna och frisläppa tillbaka till Cloettas inköpare som därefter tar det slutgiltiga inköpsbeslutet, allt i realtid!
 

4. Vilka positiva effekter har Cloetta kunnat se utav Olivetrees 3PP-lösning?

– Vi ser flera positiva effekter av samarbetet. Framför allt har vi börjat jobba mer digitalt och har genom det kunnat spara mycket tid och resurser. 3PP har ersatt tidigare röriga Exceldokument som skickades fram och tillbaka mellan oss och våra leverantörer. Nu kan vi alla samverka i ett och samma system där alla berörda hela tiden har tillgång till samma korrekta information.
 

5. Hur ser framtiden ut för Cloetta och samarbetet med Olivetree?

– Vi är nöjda med det som Olivetree har gjort och ser fram emot ett fortsatt bra samarbete och vidareutveckling av tredjepartsportalen 3PP. Just nu tittar vi bland annat på en lösning för Candy King som har många artiklar som måste kunna hanteras på ett effektivt sätt.
 
 
Vi tackar Metta för en trevlig intervju. Lär gärna mer om Cloetta på deras hemsida.
 

Facebooklinkedinmail