Lyckeby förstärker och effektiviserar logistiken kring stärkelsepotatis till sina fabriker med nytt systemstöd från Myloc Logistics

Lyckeby utvecklar, producerar, marknadsför och distribuerar innovativa potatisbaserade specialstärkelser och fiber för livsmedels- och pappersindustrin över hela världen. Som en del av Lyckeby Group – en ekonomisk förening med medlemmar i södra Sverige har Lyckeby en stark förankring i lantbruket, vilket säkerställer en stabil och högkvalitativ råvaruförsörjning.
Varje år planerar och administrerar Lyckeby årets potatiskampanj för deras odlare. Mellan augusti och februari pågår ett intensivt arbete med att ta emot potatisodlarnas skörd för förädling, följt av leveranser av sättpotatis för utsäde inför nästa odlingssäsong. Årshjulet för Lyckeby har vissa fasta punkter och rullar på enligt odlingskalendern. Vädret, och förhållanden som aldrig helt går att kontrollera, dikterar ofta förutsättningarna. Ibland behöver leveransflödena plötsligt skalas upp eller ner och måste kunna planeras om med kort varsel.
”I slutändan så vill vi och våra odlare få ut så mycket som möjligt i värde av det vi producerar. Summan man tjänar per potatis äts snabbt upp av onödiga omkostnader om våra processer och flöden inte är tillräckligt effektiva nog,” säger Joakim Modén, ansvarig för Supply Chain och hanteringen av bokningar och leveransplaner hos Lyckeby
Lyckebys logistikansvariga har drivit ett internt logistikprojekt som nu tar nästa steg i och med implementationen av logistiksystemet från Myloc. I kombination med en uppdaterad webbportal för odlarna vill man samla all nödvändig information för driften av verksamheten i ett gränssnitt. Man ska enkelt kunna hitta vem man ska vända sig till, och i stället för att informationen från olika odlare sprids ut och fastnar längs vägen kan allt nu dokumenteras i logistikplattformen. Ett stort steg framåt som gör det lättare för Lyckebys medarbetare att dela information om begränsningar eller behov och ta hänsyn till det vid planering av bokningar och leveranser. Enligt Joakim handlar det inte bara om att effektivisera logistiken; Lyckebys mål är även att förenkla sina processer, möjliggöra samplanering och skapa ökad tydlighet för alla aktörer i transportkedjan.
“Vi vill genom partnerskapet med Myloc ta ytterligare ett steg i digitaliseringen av vår verksamhet. Vi vill få in mer fakta i planeringen av vår organisation för att driva ytterligare förbättringar, och få ett verktyg som vi kan leva med länge. Med Myloc Logistics har vi hittat en lösning som är anpassningsbar på ett sätt som passar oss, som hjälper oss att kommunicera och gör viktig information mer tillgänglig.”
Vi på Myloc är stolta över att Lyckeby valt oss som systemleverantör och vi ser fram emot att stötta dem i att göra potatis- och logistikhanteringen enklare.
Läs mer om Myloc Logistics, och hitta mjukvaran din logistikverksamhet behöver här.


