Återbruk och cirkulär ekonomi är ord som idag är väldigt på agendan.
Agenda 2030 flåsar kommunerna i nacken, och secondhandaffärer går som aldrig förr. Men en viktig del i denna kedja som ofta glöms bort är logistiken bakom.
Speciellt när det gäller möbler i kontorssammanhang, där det inte alltid är så lätt att transportera det nya skrivbordet, eller den nya filofaxen.
Så glöm inte bort logistiken i ditt återbruk!
Innan du beslutar dig för att köpa in ett nytt och fräscht system som ska lösa alla dina problem, ställ dig frågan “hur har jag tänkt lösa transporten och logistiken bakom funktionen?”
Finns det dedikerade lagerplatser?
Kan ni få en överblick över de inventarier som ni har? Värde och placering.
Finns det inte det, så hamnar gärna sakerna man inte behöver på vindar, och i skrymslen som man sällan besöker. När dessa sedan är uppfyllda så blir det väldigt lätt att förlora överblicken över sakerna som faktiskt står på plats. Folk byter arbetsuppgift och arbetsplatser. Har personen som ansvarat för dessa skrymslen blivit utbytt, så kan det bli väldigt problematiskt att inventera dessa provisoriska förråd.
Hur löser man transporter?
Folk gillar inte att behöva avbryta sin arbetsdag för att åka och hämta saker. Är dessa saker tunga, och behöver förflyttas flera våningar? Då kommer folk undvika att själv åka och hämta sakerna.
Har ni dedikerat en arbetsgrupp, eller flera personer för att hantera förflyttningarna? Vem personer i verksamheten om detta?
Genom att uppmärksamma hur man löser transporterna och informera verksamheterna om rutinerna kring detta, så slipper man att kollegorna beställer nya möbler. Uppmärksamma hur enkelt det faktiskt är att transportera dessa möbler.
Planera och informera
Planering och information a och o.
Genomför du en förändring, där ni vill satsa på cirkulär ekonomi och återbruk? Då måste naturligtvis kollegorna veta om detta! De behöver bara inte veta om att detta är en ny rutin, utan de måste vara medvetna om hur detta ska fungera i praktiken. Även om du inte glömmer bort logistiken i ditt återbruk, så innebär det inte att alla dina kollegor är medvetna om att den finns. Genom detta slipper du att dina kollegor skyr förändringarna för att de inte är säkra på hur det fungerar. Informera om vem som gör vad, så alla är medvetna om detta.
Keep it simple stupid
Så enkelt som det låter. Ju mer komplicerat någonting är, desto större är sannolikheten att verksamheten tar “genvägar” runt de nya rutinerna.
Logistikkedjan kan ofta framstå som komplicerad, men det behöver inte innebära att det är komplicerat för de som faktiskt drar nytta av den. Håll det enkelt, men enkla och tydliga instruktioner om vad det innebär, och vem som gör vad i kedjan, så har du kommit en bra bit på vägen för att öka ditt återbruk!
Vill du veta mer om hur Myloc arbetar med cirkulär ekonomi?
Kontakta:
Ingrid Sandlund, Marknadskoordinator
070 312 34 10
ingrid.sandlund@myloc.se
Lars Eiring, VD
070 268 98 51
lars.eiring@myloc.se