Interlink och GDL tillhör den där gruppen spännande logistikföretag som inte väjer för logistikutmaningar som på ytan verkar komplicerade men som med målmedvetenhet utvecklas till ökad effektivitet och överblickbarhet.

När Myloc Logistics lanserades 2015 var Interlink en av de första att implementera logistiksystemet. Vi intervjuade Interlinks affärsområdeschef Pär Landin, som berättade om hur Myloc bidragit till att de fått ökat förtroende och bättre relationer med sina kunder.

Interlink bildades 2005 och är sedan 2007 en del av GDL-koncernen. Visionen är att ge kunden möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet, genom att outsourca hela eller delar av sitt logistikflöde till Interlink. Tjänstekonceptet består av lösningar inom industrilogistik, kombiterminal, bygglogistik, hamnlogistik, lagerlogistik och transport. Bland deras kunder hittar man företag som Kemira Kemi, Perstorp och Nestlé.

Pär Landin rekryterades som affärsområdeschef i mars 2016, efter sex år på PostNord. Han kände direkt att Interlink var ett företag med engagerade ledare, långsiktiga visioner och framtidssäkra lösningar. När han kom in hade Interlink under en tid känt ett behov av att effektivisera sitt arbete och tittat på olika IT-system. Valet föll på Myloc, och Pär blev direkt ansvarig för slutfasen av implementeringen av logistiksystemet Myloc Logistics.

img_3703– Vi kom fram till att Myloc var det bästa alternativet då det kunde konfigureras och utvecklas helt efter våra specifika behov och förutsättningar, utan dyra anpassningar. Eftersom Myloc är en molntjänst blir det också enkel och problemfri tillgång till systemet, lite plug-and-play, säger Pär Landin.

Effektivare logistikflöde

Myloc Logistics är ett logistiksystem som möjliggör för företag att samverka i nätverk, det vill säga kommunicera och dela information med alla berörda samarbetspartners i ett och samma system. Genom samarbetet med Myloc kan Interlink erbjuda sina kunder effektivare logistikprocesser med bättre kontroll och överblick på de olika aktiviteterna i logistikflödet. Mottagandet bland kunderna har varit oerhört positivt.

– De har blivit imponerade av systemet och vår proaktivitet. Vår uppfattning är att Myloc Logistics kunnat bidra till både ökat förtroende och starkare relationer med våra kunder, säger Pär Landin.

Nya affärsmöjligheter

Med Myloc Logistics skapas helt nya förutsättningar för att göra nya och mer komplexa affärer som tidigare inte varit möjligt.

– Myloc har lyckats skapa ett system som är både effektivt och flexibelt, vilket är en ovanlig kombination. För oss på Interlink har det inneburit att vi kunnat slå oss in på helt nya marknader och områden som tidigare krävt för mycket administration och manuellt arbete för att vara lönsamt, säger Pär.

Utvecklingen inom supply chain- och logistik har tagit fart på riktigt och Pär Landin ser ljust på framtiden för GDL och Interlink. Med en ökad medvetenhet på marknaden om hur logistiklösningar kan se ut står man väl rustade för nya utmaningar.

Vi tackar Pär Landin för en trevlig intervju, och ser fram emot ett fortsatt spännande samarbete.
 
 

Facebooktwitterlinkedinmail

Kontakta oss

 

 

 

 

Fyll i dina uppgifter, så hör vi av oss inom kort!

Telnr: 040-630 46 43