Digitaliseringen av byggproduktionen går in i en ny fas 2018. Inför det nya året passade Mylocs kommunikatör Maria Busck på att intervjua Anders Eklund och Magnus Rydberg, Myloc Construction, om det gångna året och planerna för 2018. En ny app och fri support är bara ett par nyheter vi har att se fram emot.
Maria: Hej Anders och Magnus. Nu är det snart dags för ett nytt år igen. Vad har hänt under 2017 och hur ser planerna för 2018 ut?
Anders: 2017 har återigen varit ett bra år med en stabil tillväxt och en växande kundbas. Majoriteten av Sveriges och Norges största byggentreprenörer är idag användare av vår molntjänst och logistiksystem Myloc® Construction. Men viktigast av allt är att vi hela tiden får fler och fler användare och fler och fler funktioner. Antalet transaktioner per dag har ökat stadigt och accelererat under hösten.
Magnus: Jag tror att ett av de starkaste skälen är att vi fortsatt att utveckla nya funktioner och gjort förbättringar över hela linjen. Ett nära samarbete med våra kunder och användare och deras återkoppling är den viktigaste motorn till fortsatt utveckling.
Maria: Är det några speciella nya eller förbättrade funktioner i Myloc Construction som du särskilt vill lyfta fram?
Magnus: I början av 2018 lanserar vi Myloc Go som är en app som kommer att förenkla och rationalisera olika typer av återrapportering på byggarbetsplatser och bygglogistikterminaler. När det gäller förbättringar är ett exempel att vi har utvecklat så kallade wizards för leveransplanering som gör den funktionen enkel och intuitiv även för sällananvändare. Nu kommer vi att implementera wizards på fler ställen. Utöver detta har vi även sett över och förnyat våra manualer och gjort instruktionsfilmer som finns tillgängliga direkt inne i portalen.
Anders: En annan utveckling är att vi också har börjat erbjuda konsulttjänster kring hur man organiserar sig i byggprojekt och hur man ska arbeta med logistiken. Vi har tidigare undvikit detta men förstår att det är något som uppskattas och efterfrågas av kunderna. Det räcker inte med ett bra verktyg – full effekt får man när man på riktigt vet hur man ska använda det.
Maria: Med fler kunder och användare brukar även kraven på integration komma, har jag rätt?
Magnus: Jodå, vi är inget undantag. Fler och fler kunder vill se Myloc Construction som en del av en större helhet och integrationen är viktig. Vi har möjlighet att integrera styrning av grindar, mottagning av ordermeddelanden, transportbokning och för integration mot BIM-data ur olika mängdningssystem. Kombinationen av Myloc, en tilltagande integration samt appar som förenklar processen gör att digitaliseringen av byggproduktionen nu går in i en ny fas där olika system och tekniker samverkar. Och som Anders nämner, vårt ansvar för att hjälpa kunderna att få full nytta av detta medför också ökande tjänsteåtagande.
Maria: Det låter som om vi behöver fler konsulter?
Magnus: Både ja och nej. Vi kommer att deltaga som experter inom vår nisch i fler byggprojekt. Samtidigt är det inte vår ambition att bli ett stort konsultbolag. Därför inleder vi nu ett samarbete med olika konsultföretag som vill bredda och fördjupa sitt erbjudande. Ett exempel är Norrlands Universitetssjukhus (NUS) där vi samarbetar med ÅF och Schenker. Vi kommer även att fortsätta ha ett nära samarbete med landets universitet och högskolor.
Maria: Jag förstår. Kommer kunderna att kunna se några skillnader i effektivitet?
Anders: Arbetssätt och stödsystem för att isolerat kunna mäta effekterna av bättre eller sämre materialstyrning och bygglogistik har så här långt saknats på marknaden. Med den förenklade och anpassade återrapporteringen från appen Myloc Go kommer vi att kunna ta de första stegen mot att byggprojekten kan mäta sin effektivitet utifrån ett antal parametrar.
Maria: Apropå information som byggs upp. Många av våra kunder använder ju Myloc Intelligence. För ett år sedan annonserade vi Myloc Metrics, hur har det gått?
Magnus: Arbetet har verkligen gått framåt och vi har redan testat Myloc Metrics i ett antal projekt. Rätt strukturerat och använt skapar detta ett stort värde för kunderna. Med det underlag vi har idag går det att ta fram väldigt precisa analyser av till exempel antal leveranser och kolli. Dock kräver verktyget fortfarande en del manuellt arbete. Vi kommer i alla fall göra detta tillgängligt för kunder av Myloc Construction och Myloc Intelligence under 2018.
Maria: Vi har fått fler användare i Norge, kan du berätta mer om hur det går för Myloc utanför Sveriges gränser?
Anders: Att vi började i Norge i liten skala berodde på att så många i byggbranschen arbetar både i Norge och i Sverige. Idag har vi en stabil och växande kundbas och samarbetar med flera företag. Det är inte minst inspirerande att vi har så aktiva norska kunder som kommer med idéer och ställer krav på utveckling som även gynnar våra svenska kunder. Vi har avvaktat länge men kommer nu mer medvetet att fortsätta vår tillväxt internationellt. Vi räknar med att ha kunder i minst ett nytt europeiskt land under 2018.
Maria: Hur påverkar den ökade andelen användare trycket på Myloc support?
Anders: Antalet support-ärenden har faktiskt minskat under året, något jag tror kan bero på våra nya och uppdaterade manualer och instruktionsfilmer. Som en kvalitetsstämpel på vår uppskattning introducerar vi nu från 2018 fri support för alla användare som går en utbildning i Myloc Construction hos Mylocs personal.
Maria: Det låter som en riktigt bra julklapp för alla Myloc-användare! Nu ser vi fram emot ett spännande 2018!
Läs mer om vår molntjänst Myloc Construction och hur vi jobbar för digitaliseringen av byggproduktionen här.