När man pratar om återbruk, så är det många som inte är säkra på hur mycket pengar man kan spara på det.
Många är överens om att det finns pengar att spara, men för en organisation kan det vara svårt att väga vinsten mot kostnaden för att öka återbruket.
Det finns många alternativ på marknaden idag för att uppmuntra återbruket i en organisation.
Därför är det viktigt att när man funderar på att köpa in ett sådant system så bör man ha mätpunkter på hur mycket pengar man sparar in när man återbrukar i jämförelsen med kostnaden för systemet.
Se ett höj och sänkbart skrivbord. Ett nytt sådant kostar ca 3000 SEK. Om du istället skänker ett använt skrivbord inom organisation så har du snabbt tjänat in de 3000 kronorna.
För varje nyinköp som inte blir av så sparas pengar.
Öka antalet
Det som kan vara problematiskt i små organisationer är just att man är små.
Det finns ett begränsat antal personer, och därför ett begränsat behov för de återbrukade inventarierna. Det innebär också en begränsad budget för möjligheten att köpa in system för detta.
En bra möjlighet är då att öka nätverket för återbruket.
Finns det andra organisationer, kommuner eller verksamheter som kan vara delaktiga i återbruket?
Ju fler som finns i nätverket, desto fler resurser finns att dela och desto fler som är intresserade att ta över de begagnade sakerna.
Vi gör det redan i privatlivet
Ett exempel som har slagit starkt de senaste åren är Facebook Marketplace.
Köp och säljsidor på Facebook har funnits länge, men när Facebook Marketplace 2016 lanserades tog man in möjligheten att samla in alla annonser som skapades via köp och säljsidan för att öka deltagandet.
Idag handlar hälften av onlinekonsumenterna begagnade varor.
Skapa en miljö för möjligheter
Men det är en skillnad att handla privat och att handla i organisationer.
Man har inte möjlighet att använda Facebook eller Blocket när man ska handla in begagnat till sin organisation. Men varför inte ta lärdom från det?
Det finns en stark möjlighet till samarbete mellan kommuner, eller företag för att skapa ett nätverk där man tillsammans i samma situation kan öka nätverket.
Därför finns det en stark indikation till att ta in ett internt blocket för att öka möjligheten till att handla begagnat.
Ökar man möjligheten till återbruket ökar man även möjligheten att spara pengar på återbruk.
Kan du dessutom dela den kostnaden med andra kommuner eller organisationer ökar du möjligheten att spara pengar på återbruk.
Ska man köpa in ett system för att lösa detta, bör man därför väga kostnaden för systemet mot hur mycket pengar man kan spara på att öka återbruket.
Det finns absolut stora möjligheter.
Expandera ditt nätverk, öka återbruket och spara pengar på återbruk.
Vill du veta mer om hur Myloc jobbar med återbruk?
Kontakta:
Lars Eiring, VD
lars.eiring@myloc.se
070 268 98 51
Nilofar Nassiri, Sälj
nilofar.nassiri@myloc.se
079 313 63 37