JELD-WEN ger bättre kundservice med Olivetree och Comflow

bättre kundservice

Fönster- och dörrtillverkaren JELD-WEN ville utveckla sitt kundservicesystem och förbättra kommunikationen med medarbetare och kunder. De anlitade Olivetrees Supply Chain-konsulter som implementerade en kundtjänstapplikation baserad på plattformen Comflow.
 
Marcus Werneskog
 
Swedoor, Dooria och Kungsäter Quality Doors är några av de stora skandinaviska varumärken på fönster- och dörrmarknaden som idag ägs av amerikanska JELD-WEN.
 
JELD-WEN är den största fönster- och dörrtillverkaren i världen och förvärvade 2010 hela den skandinaviska marknaden. Totalt har de 21 000 anställda, varav 900 i norra Europa. I och med digitaliseringens frammarsch behövde JELD-WEN utveckla sitt kundservicesystem PRMS i AS400 för att förbättra kommunikationen med kunder, medarbetare och även mellan sina olika avdelningar. Detta var när den digitala bearbetningen av bilder och mail började explodera och JELD-WENs tidigare system hade inget bra sätt att hantera detta på.
 

Samarbetet med Olivetree och systemet ComActivity

JELD-WEN ville komma vidare i sin utveckling som företag och som serviceorganisation och sökte efter en lösning som kunde möjliggöra detta. De fick kontakt med Olivetrees Supply Chain-konsulter som presenterade systemet ComActivity som bygger på att man plockar ut data från PRMS, bearbetar den och sedan utvecklar den i ComActivity så den anpassas till verksamhetens aktuella behov. JELD-WEN kände att systemet kunde möta deras krav och ett samarbete inleddes.
 
Olivetree visade från start att de var väl insatta i vår verksamhet och våra behov. Att de hade andra kunder med samma version av PRMS som vi gjorde även att man kunde samarbeta kring utvecklingsmöjligheterna i ComActivity på ett smidigt och effektivt sätt, berättar Marcus Werneskog, servicechef på JELD-WEN.
 
Lösningen blev inledningsvis att man använde sig av PRMS’s vanliga tabeller och register för att sedan koppla på en applikation som kunde hantera dessa och även koppla ihop dem med bildhantering och mailkommunikation. I ett nästa steg utvecklades samarbetsfunktioner kring på plattformen Comflow, den nyare versionen av ComActivity, där man förbättrat många funktioner och gjort kommunikationen ännu viktigare och mer central i systemet. Genom Comflow kan till exempel kunderna själva registrera reklamationsärenden och JELD-WEN kan kommunicera vidare de problem som kunderna upplever direkt till de olika produktionsanläggningarna som snabbt kan påbörja lösningsåtgärder.
 

Många fördelar med Olivetree och ComFlow

Marcus Werneskog ser stora fördelar med att ha ett webbaserat system där många personer i olika roller kan arbeta med sina uppgifter samtidigt och interagera med varandra i realtid.
 
– JELD-WEN har kunnat förbättra kommunikationen betydligt och kan nu erbjuda en servicegrad på en helt annan nivå än tidigare. Genom samarbetet med Olivetree och Comflow får vi även möjlighet att utvecklas som företag och ligga i framkant med digitala och effektiva lösningar.
 
Läs mer om JELD-WEN här, Olivetree Solutions här och Comflow här.
 

Facebooklinkedinmail